Samen leren

In een ontspannen, veilige sfeer bouwen wij een vertrouwensband op met de kinderen zodat ze zichzelf kunnen zijn met hun talenten en werkpunten. Door open te staan voor de diversiteit en de meertaligheid van onze leerlingen hebben we respect voor hun eigenheid. Op een constructieve manier mag iedereen opkomen voor zijn mening.

Binnen de leefwereld van de kinderen bieden wij een uitdagend, gevarieerd aanbod waarbij het proces belangrijker is dan het product. Kinderen ontdekken dat ze van hun fouten kunnen leren en krijgen op die manier een zicht op hun eigen kunnen. Hiervoor krijgen ze meerdere oefenkansen waarin het team inzet op positieve feedback.

Duidelijke afspraken en klasregels dragen bij tot een gestructureerde schoolwerking waarin zowel de leerlingen als het schoolteam zich veilig en gewaardeerd voelen.

Via motiverende en prikkelende onderwerpen en activiteiten streven we ernaar om binnen de zone van de naaste ontwikkeling van de leerlingen hen hun grenzen te laten verleggen. Daarvoor gaan we op zoek naar hun leefwereld, interesses en creëren we een betekenisvol aanbod waarin de betrokkenheid van kinderen via exploreren en experimenteren groter wordt. Aangezien elk individu op zijn eigen tempo en niveau ontwikkelt, zetten we in op differentiatie via een driesporenbeleid. 

Door als leerkracht een onderzoekende houding aan te nemen, moedigen we kinderen aan om oplossingsgericht te denken en zich te durven uiten. Gebruik maken van open vragen, concrete materialen, visualisatie, reflectie, mimiek en lichaamstaal … stimuleert ons om met elkaar in interactie te gaan. Dit kunnen we bekomen door verschillende vormen van samenwerken: buddysysteem, doordachte groepssamenstelling en variabele klasschikking, …

Dit alles overgoten met een sausje van veel herhaling, positieve feedback, en humor maakt van onze school een krachtige speel-leeromgeving.

Via deze link kan je ons gedicht over ons talenbeleid bekijken.

Aan de hand van werkmomenten gedurende het schooljaar gaan de leerkrachten samen op zoek naar welke doelen we voornamelijk in de kijker zetten voor WO. We werken dit schooljaar 2 projectweken uit, één rond 'afval' en één rond 'verkeer', om ook aan deze doelen rond oriëntatie op de wereld tegemoet te komen. Ook op het gebied van technologie gaan we op zoek naar welke doelen in welke klassen aan bod moeten komen.

2. Werkvormen

Om leerplandoelen na te streven maken we gebruik van diverse werkvormen, waaronder kringgesprekken en kringactiviteiten, hoekenwerk, groepswerk en co-teaching.


In de lagere school wordt ook gebruik gemaakt van het meersporenbeleid en individueel contractwerk.


Ook organiseren we regelmatig klasoverschrijdende activiteiten en projecten op schoolniveau.

3. Leermiddelen

In de mate van het mogelijke maken we gebruik van concrete materialen en reële situaties om te spelen en te leren.

We maken gradaties in opdrachten met bestaande materialen om te differentiëren.

Digitale leermiddelen (digibord, Ipads, computer) krijgen een steeds prominentere plaats in het activiteitenaanbod.


We maken gebruik van volgende methodes in de kleuterschool


In de lagere school werken we met: